wat te doen bij een stroomstoring

Een kortsluiting in de meterkast kan verschillende oorzaken hebben, zoals een defect apparaat dat is aangesloten op het elektriciteitsnetwerk in je huis, beschadigde bedrading of een verkeerde aansluiting. 

Wanneer er een kortsluiting optreedt, wordt de elektrische stroom direct afgeschakeld zodat er geen oververhitting kan ontstaan, dit kan lijden tot brandgevaar en elektrische schokken. Het is daarom belangrijk om bij kortsluiting direct actie te ondernemen.

Om eerst de gevaarlijke situatie uit te schakelen is het van belang om de hoofdschakelaar uit te schakelen, als deze aanwezig is.
Hij zit meestal rechts onderin de groepenkast en kan van verschillende leveranciers zijn. Bovenstaande zie je er één van het merk Eaton Holec. Dit is de één fase uitvoering.
Hierdoor wordt de gehele elektriciteitstoevoer onderbroken in je hele huis. Vervolgens kun je de oorzaak van de kortsluiting proberen te achterhalen. Dit kan door de alle apparaten waar mogelijk kortsluiting door veroorzaakt wordt één voor één uit het stopcontact te halen en te controleren op eventuele schade aan de bedrading of stekkers. 

Als je de oorzaak niet kunt vinden of als de kortsluiting blijft optreden, is het verstandig om een professionele elektricien in te schakelen. Deze kan de meterkast inspecteren, de bekabeling controleren en indien nodig repareren.


Het is altijd belangrijk om voorzichtig te zijn bij het omgaan met elektriciteit, omdat het gevaarlijk kan zijn. Het is daarom aan te raden om, indien mogelijk, hulp te vragen van een professionele elektricien bij het verhelpen van een kortsluiting in de meterkast.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Om de locatie van een stroomstoring te achterhalen, kunt u de volgende stappen nemen:


1. Controleer eerst of de stroomstoring alleen in uw eigen woning of gebouw is. Als de buren ook geen elektriciteit hebben, dan is de kans groot dat er een grotere stroomstoring is.


2. Controleer uw zekeringkast of groepenkast om te zien of er een zekering is doorgeslagen of een aardlekschakelaar is uitgeschakeld. Als dit het geval is, kunt u proberen de schakelaar weer omhoog te zetten om de stroomvoorziening te herstellen.


3. Als het probleem niet in uw eigen huis lijkt te liggen, kunt u contact opnemen met uw energieleverancier of netbeheerder. Zij hebben meestal een storingsnummer dat u kunt bellen om te melden dat u geen stroom heeft en om te vragen naar de locatie van de storing.


4. U kunt ook de website of sociale media-accounts van uw energieleverancier of netbeheerder controleren. Vaak plaatsen zij updates over stroomstoringen en de geschatte tijd waarop de storing zal zijn verholpen.


5. Als u merkt dat de stroomstoring zich beperkt tot uw buurt, kunt u uw buren aanspreken om te vragen of zij ook geen elektriciteit hebben. Samenwerken en informatie delen kan helpen bij het bepalen van de omvang en locatie van de storing.


Het is belangrijk om voorzichtig te zijn tijdens een stroomstoring. Blijf uit de buurt van elektrische apparaten en vermijd het gebruik van kaarsen als verlichting om brandgevaar te voorkomen.