Moderne groepenkast met aparte groep voor laadpaal elektrische auto
Laadpalen - laadstation - oplaadpaal - oplaadpunt
Dennis van Royen
Laadpalen - laadstation - oplaadpaal - oplaadpunt
02/05/2025
3 min
0

Laadpaal installeren & groepenkast aanpassen.om mijn elektrische auto op te laden.

02/05/2025
3 min
0

Laadpaal installeren & groepenkast aanpassen in 2025

Je hebt besloten een laadpaal thuis te installeren. Een verstandige keuze die het leven met een elektrische auto een stuk eenvoudiger maakt. Maar voordat je kunt genieten van het gemak van thuis laden, is er een cruciale vraag: is je huidige groepenkast hier wel klaar voor? Het installeren van een laadpaal vereist bijna altijd een aanpassing in de groepenkast.
Een elektrische auto is immers een van de grootste stroomverbruikers in huis. In deze blog leggen we precies uit welke aanpassingen nodig zijn, wat het verschil is tussen een 1-fase en 3-fase aansluiting, en waarom het inschakelen van een erkend installateur in Groningen essentieel is voor een veilige installatie. 

Waarom is een aanpassing in de groepenkast nodig?

Een laadpaal verbruikt gedurende een lange tijd een zeer hoog vermogen. Een standaard groepenkast is hier vaak niet op berekend. Zonder de juiste aanpassingen loop je het risico op overbelasting, kortsluiting en zelfs brandgevaar. Om een laadpaal veilig en efficiënt te laten werken, zijn de volgende technische aanpassingen in de meterkast essentieel. 

  1. Een aparte groep voor de laadpaal
    Dit is de meest fundamentele vereiste. Een laadpaal mag nooit worden aangesloten op een bestaande groep waar ook andere apparaten op zijn aangesloten. De laadpaal moet zijn eigen, exclusieve installatieautomaat (groep) krijgen in de groepenkast. - Waarom?
    Dit voorkomt overbelasting van de groep en zorgt ervoor dat de laadpaal onafhankelijk kan functioneren, zonder dat andere apparaten de laadsessie beïnvloeden.
    Hoe?
    Een elektricien plaatst een nieuwe automaat in de groepenkast en trekt een aparte, speciale voedingskabel van de meterkast naar de locatie van de laadpaal.

  2. Een speciale aardlekschakelaar (Type B)
    Elke nieuwe groep moet beveiligd worden met een aardlekschakelaar. Voor een laadpaal is echter een standaard Type A aardlekschakelaar niet altijd voldoende. Omdat de elektronica in een laadpaal en auto met gelijkstroom (DC) werkt, kan er een kleine DC-lekstroom ontstaan. Een standaard aardlekschakelaar kan hierdoor 'verblind' raken en niet meer correct functioneren.
    Vereiste:
    Een Type B aardlekschakelaar of een aardlekautomaat met DC-lekstroomdetectie (vaak ingebouwd in moderne laadpalen zoals de Zappi) is noodzakelijk. Deze zijn specifiek ontworpen om correct te functioneren bij gelijkstroomlekken en bieden de vereiste veiligheid.

  3. De keuze: 1-Fase of 3-Fase aansluiting?
    Dit is een van de belangrijkste keuzes die je moet maken en hangt af van je hoofdaansluiting, je auto en hoe snel je wilt laden.
    - 1-Fase aansluiting: de meeste huishoudens in Nederland hebben een 1-fase aansluiting (vaak 1x25A of 1x35A). Hiermee kun je laden met een vermogen tot circa 3.7 kW. Dit is relatief langzaam en kan voor een auto met een grote accu meer dan 20 uur duren.
    - 3-Fase aansluiting (krachtstroom): voor sneller laden (tot 11 kW of zelfs 22 kW) heb je een 3-fase aansluiting nodig (meestal 3x25A). Dit verkort de laadtijd aanzienlijk tot zo'n 6-8 uur. Als je huis nog geen 3-fase aansluiting heeft, moet je een verzwaring aanvragenbij je netbeheerder. Dit is een administratief proces, waarna de elektricien de groepenkast kan ombouwen.

    AansluitingMax. LaadvermogenIndicatie Laadtijd (60 kWh accu)
    1-Fase (16A)3.7 kW~16-18 uur
    3-Fase (16A)11 kW~5-6 uur
    3-Fase (32A)22 kW~2-3 uur (auto moet dit ondersteunen)


  4. Dynamic Load Balancing
    Wat gebeurt er als je auto aan het laden is en je tegelijkertijd de inductiekookplaat, oven en wasmachine aanzet?
    Met Dynamic Load Balancing hoef je je hier geen zorgen over te maken. Een slimme module in de meterkast meet continu het totale stroomverbruik in huis.
    Dreigt er overbelasting?
    Dan verlaagt de laadpaal automatisch het laadvermogen. Dit is een onmisbare functie voor moderne huishoudens.


Stappenplan: van aanvraag tot installatie

  1. Controleer je Huidige Aansluiting:
    Kijk op de jaarafrekening van je energieleverancier of in je meterkast om te zien of je een 1-fase of 3-fase aansluiting hebt.

  2. Bepaal het Gewenste Laadvermogen:
    Hoe snel wil je kunnen laden? Voor de meeste moderne elektrische auto's is een 11 kW laadpaal (3-fase) de ideale balans tussen snelheid en kosten.

  3. Vraag eventueel verzwaring aan:
    Heb je een 3-fase aansluiting nodig? Vraag deze dan tijdig aan bij je netbeheerder via [Mijnaansluiting.nl]

  4. Schakel een Erkend Installateur in:
    Een expert zoals Vidacom in Groningen kan je adviseren, de benodigde aanpassingen in de groepenkast uitvoeren en de laadpaal veilig installeren.

Veelgestelde vragen over de groepenkast en laadpalen

  1. Wat kost het aanpassen van de groepenkast voor een laadpaal?
    De kosten hangen af van de benodigde werkzaamheden. Het plaatsen van een extra groep is goedkoper dan het volledig ombouwen naar 3-fase. Reken op een bedrag tussen de €250 en €750, exclusief de eventuele kosten voor de verzwaring door de netbeheerder.

  2. Kan elke groepenkast aangepast worden?
    In principe wel, maar bij zeer verouderde stoppenkasten is het vaak verstandiger en veiliger om de gehele groepenkast te vervangen. Lees hier meer over in ons blog: [Wanneer moet je een groepenkast vervangen?]

  3. Moet ik mijn netbeheerder informeren over de installatie?
    Ja, de installateur is verplicht om de installatie van een laadpaal aan te melden bij de netbeheerder. Dit is om het elektriciteitsnet stabiel te houden. 


Conclusie:

Een veilige installatie begint in de groepenkast
Het correct aanpassen van de groepenkast is de belangrijkste stap voor een veilige en probleemloze laadervaring.
Bezuinig hier niet op en laat dit altijd over aan een professional. Een correct geïnstalleerde laadpaal op een eigen groep, met de juiste aardlekbeveiliging en eventueel een 3-fase aansluiting, zorgt ervoor dat je jarenlang met een gerust hart kunt laden.

Professioneel advies nodig voor het installeren van een laadpaal in regio Groningen?

Vidacom is jouw erkende expert in de regio Groningen voor zowel het installeren van Zappi laadpalen als het vakkundig aanpassen van je groepenkast.

  • Advies op maat voor jouw situatie
  • Volledige installatie van A tot Z
  • Erkend InstallQ en Zappi installateur

Bel direct 06-54397903 voor een vrijblijvend adviesgesprek of vraag online een offerte aan voor jouw laadoplossing.

Reacties
Categorieën